top of page
Sök
  • Skribentens bildlevandemusik

Tebogo Monnakglotta






Tebogo Monnakglotta, tonsättare från Uppsala, har skrivit stycket 5 pieces for string trio

som uppförs den 16 mars av Trio Recherche i Hagakyrkan. Här berättar hon mer om detta

stycke, sitt samhällsengagemang och kommande uruppföranden.


Berätta lite om 5 pieces for string trio!

- Det är en beställning från Sveriges Radio när jag var hustonsättare där 2007 och skrev

för stråktrion Zilliacus Persson Raitinen. Till skillnad från en stråkkvartett, som man

på ett sätt kan tänka på som ett instrument med ett gemensamt sound, så tänker jag

mer på en stråktrio som tre solister… Men samtidigt med gemensamma partier.

Stycket har spelats ganska mycket och ska också spelas på Tanglewood festival i

Boston i sommar, då jag också är hustonsättare där och de ska framföra en

kammarmusikkonsert med min musik.


Du har i tidigare verk bla inspirerats av samhälls- och miljöfrågor, går det att få in ett

samhällsengagemang i tonsättningsarbete?

- Jag kommer från en familj där man alltid talat om politik. Min pappa kom hit som

apartheidflykting på 1960-talet och jag har svårt att inte tycka och tänka kring politik

och samhälle, det är en viktig del av mig. Musik var också viktigt i vår familj och för

mig har det varit naturligt att sammanföra dessa två delar.


Hur kan det gå till?

- För mig kan musik kan aldrig riktigt vara bara musik, den måste alltid vara genuin. Jag

har flera gånger börjat skriva något som jag sedan märkt skaver, det fattas en kärna i

det. Så var det till exempel med en fiolkonsert jag skrev nyligen – efter att ha skrivit

musik i två veckor slängde jag allt och började om. Det gick inte. En annan gång skrev

jag en cellokonsert, jag är cellist själv, och under två månaders skrivande gick jag med

allt tyngre steg till arbetet innan jag insåg att jag var tvungen att slänga allt. Det var

en läxa. Man måste ha en tydlig inre bild av vad man vill göra innan man börjar, en

sådan tydlighet går inte att forcera fram i efterhand. Det är också något jag brukar

påpeka när jag undervisar i komposition.


Vad arbetar du med just nu och i år framöver?

- Det är fiolkonserten jag nämnde, som är beställd av Kungliga filharmonikerna i

Stockholm och som uppförs den 13 april i Konserthuset. Jag visste att jag ville skriva

om trollsländor och efter att ha sökt poesi som handlar om dem snubblade jag över

en vetenskaplig artikel av en marinbiolog som arbetar på Maldiverna. Den

undersöker det faktum att trollsländor landar där trots att det inte finns sötvatten,

som ju är deras naturliga livsmiljö. Det är tydligen så att de kommer från norra

Indien, där det nu är torka, och när vattnet där avdunstar följer de med de moln som

bildas och bärs iväg på en lång resa mot Afrika som tar fyra generationer. Det är

faktiskt en hel näringskedja som följer med dem i molnen, även myggorna som de

äter, liksom rovfåglarna… Glone Skimmer Surfing the Somali Jet, heter stycket.


Du skriver även för Malmö stad, berätta om det!

- Det är ett verk som uruppförs den 4 maj, för en a capalla kör med två sångsolister,

Petri sångare. Det är en beställning av Malmö stad med titeln Glömskans arkiv, med

texter om offren för Peter Mangs, av bla Athena Farrokshad och Felicia Mulinari.


Text: Karin Ester Jacobson

27 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Sten Sandell

Comments


bottom of page