© 2018 Levande Musik // ADMIN INLOGG

LEVANDE MUSIK VERKAR

MED STÖD FRÅN:

 

25 JANUARI, Teater Trixter, Andreegatan 13

SOLO X 2

 

Robert Dick har sedan 1970-talet bevisat att akustiska instrument har en inneboende potential som sträcker sig långt utanför deras etablerade musikaliska funktion och klangideal och Samo Kutin utforskar vevlirans klangvärld genom att applicera prepareringar och kontaktmikrofoner.

ROBERT DICK har helt frigjort sig förutfattade meningar om hur en flöjtist bör låta och vad den bör spela. Mer än kanske någon annan flöjtist har Dick omdanat instrumentets musikaliska möjligheter och skapat tusentals nya klangmöjligheter. Allt sedan han började komponera och improvisera under 1970-talet har ha bevisat att akustiska instrument har en inneboende potential som sträcker sig långt utanför deras etablerade musikaliska funktion och klangideal. Musiken låter sig influeras av allt från jazz, afrikansk och indisk musik till elektronisk musik och naturljud.

http://robertdick.net/about/

 

PROGRAM

The Answer, for flute with Glissando Headjoint®

Book of Shadows, for bass flute

Piece in Gamelan Style, for flute

Diary of the Id, for bass flute

SAMO KUTIN  (född 1982) har under de senaste åren utforskat vevlirans klangvärld genom att effektivt applicera prepareringar så som trummor och metallfjädrar på instrumentet samt skapa en medveten råhet i sitt uttryck genom användandet av kontaktmikrofoner.

www.sploh.si/samokutin

 

TILLGÄNGLIGHET: Vi kan ta emot rullstolsbundna och personer med annan funktionsuppsättning. Vi är tacksamma för att få information om Ditt besök och eventulla behov av hjälp i god tid. Vi hjälper gärna till!

--------------------------------------

 

25/1 kl 19.00   SOLO X 2

17 FEBRUARI, Konsthallen, Götaplatsen

DAVIES/LASH/ECKHARDT/THUT

 

Internationell kvartett som med starka kopplingar till så väl post-Cageianismen, The New London Silence och Wandelweiser-kollektivet haft stor betydelse för de senaste årens musikaliska idéströmmningar i gränslandet mellan fritt improviserad och noterad musik. Under eftermiddagskonserte på Konsthallen kommer medlemmarna framföra egna kompositioner och musikaliska metoder för violin, viola, cello och kontrabas.

ANGHARAD DAVIES (f. i Wales) har haft London som bas sedan 2002. Hon har utvecklat ett unikt förhållningssätt till violinen och genom att preparera stängarna med olika föremål har hon genom åren utarbetat, breddat och fördjupat instrumentets klangliga möjligheter. Hon var en centralfigur inom den musikestetiska inriktningen The New London Silence under början av 00-talet.

DOMINIC LASH (f. i Cambridge, Eng, Jan 1980), ser sig främst som en fritt improviserande kontrabasist även om hans verksamhetsfält spänner över en mängd olika uttryck.Bor i Oxford och har spelat med storheter som Tony Conrad, Joe Morris, Evan Parker och Steve Reid. För tillfället involverad främst i The Dominic Lash Trio, The Set Ensemble (en experimentell ensemble med inriktning på musik från Wandelweiser Group), The Convergence Quartet, en trio med John Butcher och John Russell samt duos med Patrick Farmer och Nate Wooley.

JULIA ECKHARDT (f. i Berlin), altviolinist verksam inom fältet för komponerad och improviserad nutida konstmusik. Efter studier i viola i Rotterdam och Bryssel, har hon varit verksam i en rad kammarmusikaliska ensembler för ny musik samt varit medlem i National Orchestra of Belgium. Sedan 1996 är hon konstnärlig ledare/kurator på Q-O2, ett projekt som började som en ensemble för experimentell och improviserad musik men har sedan 2006 även inkluderat en projektplats med residens för musik och ljudkonst. Sedan 2001 är Eckhardt medlem i gruppen Incidental Music (med Manfred Werder och Normisa Pereiera da Silva) med fokus på konceptuell musik. Hon bor och är verksam i Bryssel.

STEFAN THUT (kompositör och cellist f. 1968), studerade vid Lucerne Conservatory och vid Boston University School of Music. Efter mötet med och sina erfarenheter av experimentell musik, improvisation och noise började Stefan Thut komponera genom att endast specificera olika musikaliska parametrar. Hans kompositionsstrategi var att utmejsla lättbegripliga system med relativt förutbestämd framförandepraxis men med ett oförutsägbart klingande resultat. Vid sidan om traditionell instrumentering  använder han sig av fonografer, vardagliga objekt och material samt enklare elektronik vid sina framträdanden.

Fri entré!

TILLGÄNGLIGHET: Göteborgs Konsthall har två ingångar; en hög trappa dirket från Götaplatsen och en trappa samt hiss via ingången från Göteborgs Konstmuseum.

----------------------------------------------------

17/2 kl 15.00   DAVIES/LASH/ECKHARDT/THUT

21/4 kl 14.00   ELLEN ARKBRO / KALI MALONE

21 APRIL, Hagakyrkan

ELLEN ARKBRO / KALI MALONE

 

Kompositörerna Ellen Arkbro och Kali Malone presenterar två nya verk för orgel i Hagakyrkan. Tillsammans kommer dom att framföra Malone’s Organ Dirges 2016-2017 och Arkbro’s nya verk för orgel och elektronik i en specialbearbetning för hagakyrkans två orglar.

KALI MALONE  är musiker och kompositör från Colorado numera baserad i Stockholm.
Under senare tid har hon  jobbat med att utveckla olika unika minimalistiska stämmningsystem för modulära syntar, sträng- och blåsinstrumet samt elgitarr. Malone är utöver sina soloprojekt aktiv i grupperna Upper Glossa tillsammans med Caterina Barbieri, Sorrowing Christ, Swap Babies samt med den svenske producenten Dan Vicente. Hennes musik har framförts vid Berlin Atonal festival och Norberg Festival, och hennes releaser kan återfinnas hos  Ascetic House, Total Black, Bleak Environment och hennes egna bolag XKatedral.


ELLEN ARKBRO  är en svensk tonsättare och ljudkonstnär som i huvudsak jobbar med ren stämmning (just intonation). Hennes musik innefattar lång-durations kompositioner för både ensembler och elektroniska ljudmiljöer i form utav installationer och liveframträdanden, innefattandes både traditionella akustiska instrument och digital algoritmisk ljudsyntes. Arkbros mest aktuella verk “For Organ and Brass” på Subtext Recordings, är inspelningar av hennes ren-stämda kompositioner för renässans-orgel, horn, trombon and mikrotonal tuba. Genomgående i all sin musik fokuserar Arkbro på de kvaliteterna hos harmoniken som får lyssnandet till att bli en aktiv process snarare än observation, som bjuder in lyssnaren till att gradvis transformeras till ljudet självt.

----------------------------------------------------

26/4 kl 19.00   KARIN JOHANSSON / FINN LOXBO DUO

26 APRIL, Tredje våningen, Sockerbruket 9
KARIN JOHANSSON/ FINN LOXBO DUO

 

Karin Johansson - piano, dragspel / Finn Loxbo - gitarr, elektronik

 

Ljud av preparerade strängar från piano och stålsträngad akustisk gitarr möts och blandas till oigenkännlighet med inslag av elektronik, dragspel och små odefinierbara objekt.
Improvisationer i djupt skiftande klangmiljöer, musik i mellanrummen. Finn Loxbo spelar även i band som Doglife, Strändernas Svall och Fire! Orchestra. Karin Johansson spelar bl a med Ord, de Heney/ Wartel/ Johansson och Lisen Rylander Löve duo.
Album-release 2018.
https://soundcloud.com/ karinjohanssonfinnloxboduo
https://vimeo.com/ karinjohansson

 

TILLGÄNGLIGHET: 3:e Våningen är funktionshinderanpassat med stor hiss, breda dörrar, låga trösklar, anpassat WC och flyttbara stolar vid scenens gradäng.

----------------------------------------------------

15/5 kl 19.00   NADAR ENSEMBLE

15 MAJ, GöteborgsOperan, Lilla scenen, Christina Nilssons gata
NADAR ENSEMBLE: DOPPELGÄNGER


Nadar Ensemble är en belgisk ensemble som bildades 2006 av en grupp unga musiker som alla delar ett brinnande intresse för nutida musik. Ensemblen har med tiden kommit att bli en av Europas mest efterfrågade och har spelat på de flesta stora festivaler. De kommer nu för första gången till Sverige och GöteborgsOperan där vi får höra programmet ”Doppelgänger” med musik av Michael Beil, Simon Steen-Andersen, Serge Verstockt och Stefan Prins, ett program där musikerna undersöker korrelationen mellan det auditiva och visuella; mellan musik ljud och bilder. Föreställningen ges i samarbete med Göteborgs Kammarmusikförening och GöteborgsOperan.

KVÄLLENS PROGRAM:

DOPPELGÄNGER

 

FILM: Georges Méliès: ‘L’Homme Orchestre’, 1900

Simon Steen-Andersen: Study for string instrument # 1 (2007), for violin and cello

Serge Verstockt: A la Recherche de Temps for clarinet, audio and video playback (2005)

Simon Steen-Andersen: Study for string instrument # 3 (2007), for cello and video

Stefan Prins: Generation Kill – Offspring #1 (2012) for percussion, cello, 2 game-control performers, 2 video-projections and live-electronics.

Michael Beil: Exit to Enter (2013) for ensemble, soundtrack and video

 

I sin kortfilm l'Homme Orchestre (1900) lyckas filmpionjären Georges Méliès genom extremt noggrann förberedelse och timmar av montage frammana sex dubbelgångare av sig. Med dagens teknik kan vi (virtuellt) fördubbla oss själva mycket lättare. Vi chattar med vänner från andra kontinenter via Skype, medan du checkar in på din favoritbar på Facebook. Vi upprätthåller också obevekligt flera versioner av vår identitet, allt från Tinder- eller LinkedIn-profiler till den faktiska, kroppsliga personen som våra nära och kära känner oss som.

I Doppelgänger presenterar Nadar en flerskiktad musikalisk och visuell dialog, med avatarer som huvudpersoner. Simon Steen-Andersen och Serge Verstockt verk skapar en magisk atmosfär medans Stefan Prins leder oss till den mörka sidan av den förunderliga tekniken med sin Generation Kill – offspring 1. Slutligen, i verket Exit to Enter använder Michael Beil tre medier simultant på scenen: en ensemble av musiker på höger sida, två musiker på snurrpallar i mitten och fyra bildskärmar, på vänster sida. Michael Beil säger själv om verkat att: ”Exit to Enter är höjdpunkten av en serie kompositioner som inkluderar live-video och som här nått mättnadens punkt av fullständigt skriptat live-video.

Marieke Berendsen – scenography, violin

Frederik Croene – piano

Katrien Gaelens – flute, game-controller

Yves Goemaere – percussion

Wannes Gonnissen – sound

Pieter Matthynssens – cello, artistic director

Thomas Moore – production

Stefan Prins – artistic director

Dries Tack – clarinet, game-controller

Thierry Brühl – stage direction (Exit to Enter)

Rebecca Diependaele – general manager

Henrik Denerin – producer

The video for A la Recherche de Temps was produced by ChampdAction in 2016;

Video and sound : Serge Verstockt & Istvan Leel-össy, Video art : Koen Theys

 
 
 
 
 

En introduktion till Nadars Doppelgänger kommer att hållas klockan 19.00, själva föreställningen beräknas starta kl 20.00. Föreställningen är ett samarbete mellan Levande Musik, Göteborgs kammarmusikförening och GöteborgsOperan.

Entré: 150 kr.

Köp biljett HÄR

TILLGÄNGLIGHET: Ja. Läs mer

www.nadarensemble.be

----------------------------------------------------