Marco-Fusi-©-Veera-Vehkasalo-2-2000x1333.jpg
_IGP0681.jpeg
musiker-plastljud.jpg

Om inget annat står angivet i evenemanget så är våra biljettpriser: 60kr - Medlemar / 100kr - Övriga
 
Bli Medlem  ->

LG04.jpg

08/3 kl 19.00 

 

8 MARS kl 19.00, Studio Epidemin, Konstepidemins väg 6

READING MUSIC

Lisa Ullén – piano, preparering

Henrik Olsson – slagverk, elektronik, objekt

Johan Arrias – träblås, preparering


Gruppen består av tre musiker som alla profilerat sig starkt och personligt på respektive instrument och inom improviserad, experimentell och nutida musik. Deras gemensamma ljudvärld på piano, träblås och slagverk/elektronik är sammansatt men ändå luftig. Klangerna rör sig från det fragilt sönderfallande och fragmentariska till det suggestivt kraftfulla och komplexa. De tre instrumenten är tydligt åtskilda i karaktär men hittar ibland punkter där de individuella ljuden glider över i varandras klang så att det blir svårt att avgöra vad som är vad i ljudbilden. Rytmiken rör sig från det mekaniskt repetitiva till stillastående former.


Trion spelar specialskrivna stycken som noterats som grafiska partitur, textinstruktioner eller i hybrid-notation. Dessa notations-former är ofta särskilt intressanta och lämpade för improvisationsmusiker. När kompositionens specifika förhållanden avseende bestämda och obestämda musikaliska parametrar möter musikerns eget material och musikaliska fantasi öppnar det för egensinniga, utforskande tolkningar och oväntade resultat. Klingande resultat, som kan verka vidgande på den egna praktiken för både musiker och kompositör såväl som för lyssnaren.


Verken, som beställts av Reading Music (sedan 2021 en plattform, innan dess ett konstnärligt utvecklingsprojekt) med stöd av Kulturrådet, uruppfördes hösten 2020. Det utforskande arbete man genom verk-beställningen företog knöt samman tre kompositörer med tre musiker i en dialog. En dialog som tog sin utgångspunkt i påståendet och frågan: ”Komposition är en sak, framförande en annan, lyssnande en tredje – hur förhåller sig dessa sig till varandra?”. Kompositörernas svar på frågan – kompositionerna – tolkas i sin tur av musikerna som i ett framförande skapar en rendering, en läsning, av verket. Tolkning och omtolkning – läsning och omläsning – blir till en pågående process.


Konserten kommer att spelas in för framtida utgivning på Ausculto Fonogram.

https://auscultofonogram.bandcamp.com/

OM READING MUSIC

Sedan 2021 är Reading Music en plattform för musikaliska och inter-artiella samarbeten initierad av Lisa Ullén, Johan Arrias och Henrik Olsson. Reading Music vill verka för samling och samverkan mellan kompositörer och improvisatörer inom experimentell musik och sceniskt framställning. Syftet är att genom beställningar av grafiska partitur och tvär-disciplinära möten med mellan musik, text, performance, koreografi och visuell konst utforska nya konstnärliga lösningar och främja det samtida musiklivet.

 

Lisa Ullén 

Född i Seoul, Korea, men uppväxt i norra Sverige och numera bosatt och verksam i Stockholm. Utexaminerad från Kungliga Musikhögskolan i Stockholm där hon studerade klassiskt piano men har sedan slutet av 90- talet helt ägnat sig åt improvisationsmusik inom så väl frijazz, nutida konstmusik samt experimentell musik.

lisaullen.se


Henrik Olsson

Född 1975 i Kyrkhult, en liten industriort i södra Sverige. Har studerat trummor, klassiskt slagverk, improvisation och komposition vid Göteborgs Musikhögskola och erhöll sin master 2001. Henrik rör sig fritt mellan noterad musik och fria improvisationer.

http://bjornbergborg.blogspot.com/p/henrik-olsson.html

 

Johan Arrias

Född i Göteborg men uppväxt i Ålands skärgård och Västergötland, nu bosatt och verksam i Stockholm. Han

studerade saxofon, improvisation och komposition vid Göteborgs Musikhögskola under sent 90-tal och har sedan examen 2001 varit verksam inom improviserad, experimentell musik och frijazz.

johanarrias.se

 

PROGRAM

Portals – Nomi Epstein (USA)

Foreign Fridges – Hanna Hartman (SE/DE)

Der erste Stern ist das letzte Haus – Michael Pisaro-Liu (USA)

 

Kompositörer

Hanna Hartman, Nomi Epstein och Michael Pisaro är tre internationellt erkända kompositörer inom nutida,

experimentell musik.

www.hannahartman.de/

nomiepstein.com/

www.wandelweiser.de/michael-pisaro.html

 

Musiker

Lisa Ullén – piano, preparering

Henrik Olsson – slagverk, elektronik, objekt

Johan Arrias – träblås, preparering

Smakprov: klicka här

----------------------------------------------------

23 APRIL kl 18.00, ATALANTE, Övre Husargatan 1

SÖREN HERMANSSON

 

Sören Hermansson är en internationellt erkänd valthornist och pedagog. Som elvaåring påbörjade han sin utbildning i Upplands Väsby, studerade sedan vidare för Wilhelm Lanzky-Otto vid Musikaliska Akademin i Stockholm mellan 1972-1974. Han har varit anställd i Norrköpings symfoniorkester och Göteborgs symfoniker och undervisade mellan 1999 och 2006 vid the University of Michigan School of Music i Ann Arbor, USA. Sedan 1988 frilansar Sören med tonvikt på solorepertoar och kammarmusik. Han beställer och uruppför regelbundet nya verk och hans samarbete med tonsättare har mynnat i fler än 60 nya verk för Horn. Många verk är inspelade på BIS, Caprice, Phono Suecia och Finlandia. Just nu fokuserar Sören på att utveckla repertoaren för Horn och elektronik. Ikväll får vi höra Miles Warrington, Pierre-Henri Wicomb, Jenny Hettne, Marcus Fjällström, Lise-Lott Norelius med flera. / Sören Hermansson is internationally known as a performer, recording artist and educator. Hermansson studied with Wilhelm Lanzky-Otto at the Royal Academy of Music in Stockholm between 1972-1974 and won his first position as 3rd/1st horn of the Norrköping Symphony Orchestra just before his 18th birthday. Since 1988, Mr. Hermansson has devoted his time to his solo career and teaching. He has performed as soloist with many orchestras in Sweden, Finland, Denmark, England, Argentina, the United States and Puerto Rico. As a chamber musician he has performed in France, Germany, Switzerland, the Netherlands, Scandinavia, the United States, Canada and Brazil. Mr. Hermansson has commissioned and premièred a considerable amount of repertoire for horn. In this concert we will hear pieces by Miles Warrington, Pierre-Henri Wicomb, Jenny Hettne, Marcus Fjällström, Lise-Lott Norelius and more.

 

------------------------------------------------

23 MAJ kl 19.00, 3:e våningen

MARCO FUSI


MARCO FUSI är violinist/violast och passionerad förespråkaren för vår tids musik. Han har

samarbetat med en mängd tonsättare och premierat verk av bl.a. Pierluigi Billone, Salvatore Sciarrino,

Péter Eötvös, Raphaël Cendo och Brian Ferneyhough och han spelar ofta med ledande samtida

ensembler så som Klangforum Wien, MusikFabrik, Ensemble Phoenix och Ensemble Linea.

Marco spelar också viola d’amore: beställer nya stycken och samarbetar med tonsättare för att främja

och utöka repertoaren för instrumentet. Han undervisar i samtida kammarmusik vid Milanos Konservatorium ”G. Verdi” och är forskare vid Koninklijk Conservatorium Antwerpen. Han har även föreläst och hållit workshops på Columbia University, University of California – Berkeley, Basel Musikhochschule, New York University, Boston University, Det Kongelige Danske Musikkonservatorium, Cité de la Musique et de la Danse –

Strasbourg och University of Chicago. Här spelar han ett soloprogram med nyskrivna verk för viola d’amore och violin.

 

Program:

Martin Rane Bauck (NO) – hoots! – catalogue of real and imaginary birds (2020)

Yu Wuwabara (JP) – Toward the Brink of Water Or the Verge of Dusk (2021)

Bara Gisladottir (IS/DK) – ORF (en líka axir og önnur pynintgatæki) (2018)

Lauri Supponen (FI) – Gaz aux étages (2016/2021)

Kristine Tjøgersen (NO) – Avian Chatters (2021)

Carlo Ciceri (IT) –  IA (2008)

----------------------------------------------------

 

23/5  kl 19.00

 

21&22 APRIL kl 9.15 & kl 10:45, ATALANTE

FRIKTION - HUR KÄNNS DET?

Dans/musikföreställning för barn ca 4-9 år.

 

45 minuter inklusive eget upptäckande

Friktion finns runt omkring oss, också inom oss. När vi möts eller när vi åker rutschkana. Ibland går det fort, ibland långsamt. När vi gnuggar händerna blir det varmt. Hur känns det i kroppen när känslor gnuggas mot varandra? Friktion skapar vågor av ljud och rörelse. Skapar händelser. I föreställningen möter två dansare och en musiker sin publik på en spelplan med många olika objekt - allt för ett lekfullt undersökande. Några är sträva andra hala. Några lutar eller står upp. Spelplanen har många möjliga vägar och mellanrum för ett laborerande. Efter föreställningen ges möjlighet till eget upptäckande. / Friction exists around and within us. When people meet or when we go on a slide. Sometimes fast sometimes slow. Can you feel the heat appear rubbing your hands? What do you feel in your body when emotions are in friction?

The stage offers a field for play and exploration. Two dancers and one musician explore many different objects. Some are slippery, others are rough. Some are leaning, while others are standing. There are endless possibilities and spaces in-between when we play. After the performance the audience is invited to explore.

Medverkande: Oskar Frisk, Måns Erlandsson, Rosali Grankull, Christian Farcher

----------------------------------------------------

 
Screenshot 2021-12-22 at 13.35.01.png

23/4 kl 18.00

phenomena mala.jpg

31/3 kl 19.00

31 MARS kl 19.00, Kronhuset

ZODIAKEN OCH KOMETKARTA 

LIPPARELLA
har under de senaste åren genomfört ett flertal projekt med fokus på relationen mellan text, musik och rum, där nya musikverk fått sin iscensättning i en konstform mellan konsert och musikdramatik. I projektet I ljudets poetiska rum fortsätter Lipparella att utveckla dessa perspektiv. Här samarbetar ensemblen med tonsättarna Christofer Elgh och Erik Peters samt för första gången med en aktiv poet, Lina Hagelbäck. 

 

KOMETKARTA
Mötet mellan Ensemble Lipparella, poeten Lina Hagelbäck och Christofer Elghs musik tar avstamp i dikter från Linas nya diktsamling Kometkarta. Dikt och musik skildrar en värld av planetariska dimensioner där kometer, imploderande krafter, slukhål, instängdhet, humor, och ”ett med snören inslaget fyrverkeri” samsas. Linas dikter och läsning sammanflätas med ensemblens klanger, elektronisk musik och röster i gemenskap med publiken i rummets olika performativa rum.

 

TIERKREIS

I Erik Peters version av Zodiaken framträder musiken som en ljudande stjärnhimmel. Karlheinz Stockhausens melodier överlagras med varann i ständigt skiftande kombinationer och lyssnarens uppmärksamhet vandrar mellan de olika stjärnbilderna. Musikerna som är fritt placerade i rummet utgör tillsammans stjärnbilden Lipparella. Stjärnbilden återuppstår i ny form vid varje framförande, som om den betraktades från en annan plats i universum.

----------------------------------------------------

Vevfest_191022_Johanna2.jpeg

28/5 kl 17.00  

 

28 MAJ, öppning 17.00, Röda Sten Konsthall

ENSEMBLE, endagsfestival

 

Levande musik i samarbete med Röda Sten Konsthall presenterar tre konceptuella ljudverk som rör sig i gränslandet mellan performance och ljudkonst. Röda Sten Konsthall i kombination med verkens utformning möjliggör att besökare kan röra sig i rummet, omslutna av verken i den rymliga konsthallen Katedralen. 

 

Under aftonen möter vi tio kontrabasister i Nina De Heneys verk ”2” - en levande rytmisk och minimalistisk ljudskulptur, Ida Lundén och Johanna Mårtenssons snurrande oljudsmaskiner i verket VEV, denna gång i möte med koreografen Anna Koch.  

 

I Katedralen hänger John Chantlers ljudinstallation ’No Such Array', som tog form hösten 2020 under ett residens men som under pandemin inte fick möjlighet att möta en publik. Koloni spelar skivor i restaurangen från kl.20. 

Levande Musik tillsammans med Röda Sten Konsthall bjuder in till en kväll med ljud, samtal och fest! 

 

AKTER

 

VEV är en samling snurrande oljudsmaskiner skapade av Ida Lundén och Johanna Mårtensson. Vev är en fortsättning på deras utforskande av kollektivt skapande i samspel med ett rum.  Ett utforskande som också kan ses i deras tidigare verk Orgel.

 

Till festivalen Ensemble har de bjudit in Anna Koch för att tillsammans med henne fortsätta utforskandet av rummet, rörelsen och kroppen. Anna Koch är dansare/koreograf och konstnärlig ledare för dansscenen Weld.

Ida Lundén är tonsättare och musiker med inriktning på kammarmusik, scenisk, elektronisk och improviserad musik. Johanna Mårtensson arbetar med scenografi och kostymdesign för teater, dans, film, foto samt arbetar med egna konstnärliga projekt och samarbeten.

 

LJUDINSTALLATIONEN "2" är ett verk av kontrabasisten och improvisationsmusikern Nina de Heney.

”2” är en installation för 10 kontrabasister: en levande rytmisk och minimalistisk ljudskulptur. 

De medverkande musikerna är handplockade kontrabasister ur den göteborgska musikscenen. 

Medverkande: Eva Kruse, Elinore Morris, Boel Mogensen, Yashuhito Mori, Donovan van Martens, Jonas Nilsson, Alfred Lorinius, Olli Rantala, Kjell Jansson och Nina de Heney 

 

Nina de Heney är en av de mest tongivande musikerna på improvisationsscenen i Sverige. Hennes soloskivor har unisont hyllats i pressen. De Heney har specialiserat sig på soloframträdanden men framträder även i dialog med andra, ofta med dans, eller i andra konstellationer.

 

 

'NO SUCH ARRAY' -  John Chantler presenterar ett nytt verk komponerat för ett egenhändigt utformat autonomt system med flera batteridrivna högtalare vilka driver separata inbyggda synthesizers. 'No Such Array' erbjuder en intim lyssningsupplevelse i sökandet efter nya möjligheter och former för att presentera flerkanaligt ljudverk. 

Verket ’No Such Array' finns placerad i Röda Sten Konsthall. 

 

Tider: 

17:00  Öppning av  John Chantlers ljudinstallation ’No Such Array' 

19:00  Första akten  

----------------------------------------------------

 
Friktion-mellan-tradar.jpg

21 & 22 APRIL