© 2018 Levande Musik // ADMIN INLOGG

LEVANDE MUSIK VERKAR

MED STÖD FRÅN:

SPILL    Magda Mayas - piano  /  Tony Buck - slagverk

8 JANUARI kl 19.00, ATALANTE
GINO ROBAIR + SPILL / Did I Ever Tell You..?
 

Levande Musik börjar året redan den 8:e januari då vi på Atalante presenterar två akter där musikern och tonsättaren Gino Robair är den gemensamma nämnaren.

 

DID I EVER TELL YOU…? 
– scener ur en kammaropera under arbete, av och med Anne Pajunen och Gino RobairSångaren och tonsättaren Anne Pajunen samarbetar med musikern och tonsättaren Gino Robair (US) kring ett nytt musikdramatiskt verk med titeln ”Did I ever tell you…?”. Verket bygger på autentiska och hisnande släkthistorier om personer vars liv spänner över flera århundraden och kontinenter. Improvisation är ett drivande element i föreställningen, som framförs på flera olika språk och dialekter, bland annat svenska, engelska, finska och ungerska. Vi hör inspelade intervjuer, transkriptioner och fragmentiserade och manipulerade versioner av historierna. De olika berättelserna får olika klangvärldar genom olika sångstilar och instrument, från preparerad flygel, viola, mandolin, slagverk och live-elektronik till ett antal vardagsobjekt såsom linneservetter, köksredskap och kläder.Operan utspelar sig i ett rum av odefinierad väntan där två personer fördriver tiden genom att berätta historier och spela egendomliga sällskapsspel. Allt i klingande form.

 

Spill + Gino Robair
Kvällens andra akt är ett möte mellan den Berlinbaserade duon Spill och Gino Robair. Spill utgörs av pianisten Magda Mayas och slagverkaren Tony Buck. Spill och Gino Robair har uppträtt tillsammans i flera olika sammanhang sen 2009. Tillsammans skapar de en spännande ljudvärld med slagverk, trumset, piano och elektronik.

SPILL är en kritikerrosad duo bestående av den australiensiske trummisen och slagverkaren Tony Buck och den tyska pianisten Magda Mayas. Duon bildades 2003 i Berlin och har turnerat över hela världen. De har givit ut tre album som duo och även spelat in skivor i samarbete med andra musiker som John Butcher och Damon Smith. De utvecklar improvisationsformen med fantasifulla prepareringar, och utmanar varandra med sina personliga sätt att närma sig sina instrument.

GINO ROBAIR är en amerikansk kompositör, improvisatör och slagverkare. I sina egna verk använder han sig bland annat av preparerat slagverk, analoga synthar och preparerat piano. Som kompositör har han skapat musik för dansföreställningar, radio, tv, stumfilm och gamelanorkester. Hans musik har uppförts i Nordamerika, Europa och Japan. Gino har samarbetat med bland andra Anthony Braxton, Tom Waits, John Zorn och Nina Hagen, och var med och grundade friformgruppen Splatter trio.

ANNE AJUNEN är en mångsidig sångerska och musiker med en fot i nutida konstmusik och en fot i musikdramatik och performance. Hon har skapat en egen värld av iscensatta performanceakter med sång och instrumental musik. I arbetet med alla aspekter av en iscensättning strävar hon efter ett starkt visuellt uttryck tillsammans med musik, ljud och ord. Hennes föreställningar bygger ofta på interaktion med publiken eller minneslekar och reaktioner i stunden.

TILLGÄNGLIGHET:

http://atalante.org/tillganglighet/

29 JANUARI kl 18.00, HAGAKYRKAN
HEAR, HERE!

Film och Liveimprovisation

Från premiären i London har Hear, here! följts av filmaren Mårten Nilsson till Tokyo, Brooklyn, WDC och Stockholm. Resultatet presenterar vi här med en magisk och associativ föreställning där Mårtens Super-8-bonanza smälter samman med en improviserad musikhappening.
Samarbete mellan Levande Musik, Göteborgs Filmfestival, Musikcentrum Öst, Atalante, Geiger och Entra.    

Mer info om plojektet ...

TILLGÄNGLIGHET:

Handikappparkering finns och ingången på södra sidan av kyrkan är i markplan.

 
 

Lisa Ullén - flygel (även initiativtagare) / Sofia Jernberg - röst / David Stackenäs - gitarr & objekt / 
Ida Lundén - liveelektronik, objekt / Christopher Cantillo - trummor / Nina de Heney - bas

7 - 9 FEBRUARI, ATALANTE

GREKISK KONSTMUSIKFESTIVAL

7 FEBRUARI  kl 18.00    
KATASTROF I DJUNGELN – familjeföreställning

 

Piotr Giro – dans, skådespelare / Maria Stellas – sång/dans / Vangelis Vlavianos – bouzouki, sång / Yngve Malcus – kontrabas / Eva Lindal – violin / Anders Kilström – piano / Åsa Kalmèr – regi/ljus / Ann Bonander Looft – kostym

 

Med ”Katastrof i djungeln” presenteras den grekiske tonsättaren Nikos Skalkottas, hans musik, tankar och tiden han levde i genom en dramatiserad konsert. Skalkottas var min morfar och han levde mellan 1904- 1949. På 1920- talet lämnade han Grekland för att studera komposition i Berlin för bl.a.Arnold Schönberg och Kurt Weill. När han återvände till Aten i början av 30-talet möttes han av stort motstånd när han presenterade sin nya och radikala musik. Först efter sin död blev han en mycket erkänd tonsättare. Hans modernistiska musik är inspirerad av grekisk folkmusik och rebetika, även kallad grekisk blues.

I föreställningen möter vi Nikos på tavernan där han i brevform berättar om sin musik och sin längtan både till Berlin och till Aten. Han lyssnar och dansar till rebetika som leder hans musik in på nya vägar. Föreställningen innehåller även musik från hans verkan som stumfilmspianist i Berlin under 20-talet samt från hans arbete med att skriva balettmusik för dansskolan i Aten. Dansaren och skådespelaren Piotr Giro gestaltar Skalkottas och samtliga texter kommer från Skalkottas efterlämnade brev.

 

Tanken med föreställningen bottnar i viljan att spegla frågeställningar kring min morfar och hans konstnärskap. Nikos Skalkottas upplevde under långa tider att han levde i exil, en konstnärlig exil. Drabbad av tidens konstströmningar i Berlin under 1920 - talet så saknade han samtidigt Grekland, men väl tillbaka i sitt hemland så längtade han till Berlin.

 

I Grekland återfann han mycket av sin identitet genom folkmusiken men upplevde genomgående ett enormt utanförskap då konstmusiken i Grekland var så isolerad från den nyskapande musiken i Europa, och resten av världen. I vår föreställning så brottas ensemblen både med Nikos tvivel och hans lustfyllda musik. Programmets titel kommer från stumfilmsmusiken ”Katastrof i djungeln”  -Eva Lindal

9 FEBRUARI kl 19.00       

MONOLOGOS – DIALOGOS

Eva Lindal – violin / Anders Kilström – piano / Jonny Axelsson – slagverk / 
Ivo Nilsson – trombon / Chrichan Larson – cello / Mattias Windemo – gitarr

Konserten med musikaliska monologer och dialoger tar vid där föreställningen Katastrof i djungeln slutar. KammarensembleN utforskar här grekisk 1900-talsmusik genom att länka verk av Nikos Skalkottas med kommenterande improvisationer av WE inför mötet med Georges Aperghis och Iannis Xenakis klangvärld.

 

Programmet tar avstamp i Xenakis’ Keren för trombon solo som skrevs 1986 till trombonisten Benny Sluchin. Verkets titel betyder ”lur ” på hebreiska. Under festivalen Stockholm New Music 2005 så medverkade Jonny Axelsson och jag, Eva Lindal, i en porträttkonsert med musik av Georges Aperghis och vi fick nöjet att arbeta med honom inför framförandet av Requiem furtif för violin och claves skrivet 1998. Stycket bygger på en dröm som Aperghis hade om en kyrkogård, och av suset i trädens löv. I Requiem furtif, hemligt eller förstulet requiem, speglar fiolen livet och claves döden.

 

Xenakis slagverkssolo Psappha, skrevs 1975. Det rytmiska materialet är baserat på det Sapfiska versmåttet, uppkallat efter poeten Psaphos. Hon levde 500 - 600 fkr på ön Lesbos.  Genom matematiska processer har versmåttets rytmiska ”celler” utvecklats till en mycket sofistikerad och komplex textur. I vissa partier kan man finna en avancerad form av fuga, där samma figur spelas samtidigt i flera stämmor, men med helt olika tempo. Verket har ingen definitiv instrumentation, utan har en uppdelning av olika klanggrupper som musikern själv gör ett urval från. Psappha beställdes av "The English Bach Festival" och är tillägnat slagverkaren Silvio Gualda. 

 

Psappha omgärdas av korta och äventyrliga stycken av Skalkottas för violin och piano samt av stumfilmsmusiken Katastrof i djungeln.

 

Dhipli Zyia, duon för violin och cello av Xenakis är ett ungdomsverk från 1951 som bygger på grekiska folksånger. Verket gavs ut först efter Xenakis död. Kottos för cello solo skrev Xenakis 1977. Kottos och hans två bröder var jättar i den grekiska mytologin och alla tre bröderna hade 50 huvuden och 100 armar. De var barn till Gaia (jorden) och Ouranus (himlen).

Kanske behöver cellisten ha hundra armar för att spela Xenakis’ Kottos? -Eva Lindal

I en konsert kombineras Skalkottas musik med hans yngre kollega Iannis Xenakis som anses vara en av Greklands viktiga efterkrigs-kompositörer och vars verk bidrog till att revolutionera 1900-talets klassiska musik. På programmet finns även den nu levande grekiska kompositören Georges Aperghis musik. Kvällens program består av solo och duos där Eva Lindal bjuder in kollegor ur Kammarensemblen och verken binds samman med kommenterande improvisationer av WE (trion Windemo Ensemble).

TILLGÄNGLIGHET:

http://atalante.org/tillganglighet/

 

Eira B. Foss - violin / Hanne Rekdal - flöjter och fagott / Kristine Tjøgersen - klarinetter / 
Inga Grytås Byrkjeland - cello

 

Tøyen fil og klafferi är ett välkommet tillskott på den norska samtidsmusikscenen.

Kvartetten består av Eira B. Foss - violin, Hanne Rekdal - flöjter och fagott, Kristine Tjøgersen – klarinetter och Inga Grytås Byrkjeland-cello. Medlemmarna är alla aktiva inom nutida konstmusik i Oslo och Trondheim och i flertalet andra ensembler såsom Asamisimasa, Oslo Sinfonietta, Cikada, Ensemble neoN med flera. Ensemblen beställer regelbundet verk av framförallt norska men även utländska, inte sällan svenska, tonsättare. 2014 tillbringade de en tid på EMS där de arbetade med den Isländska tonsättaren Hafdís Bjarnadóttir vars musik de ger ut på skiva 2017.

Beställningsverken växer fram under tätt samarbete och ensemblen uppmanar gärna till experiment och brytande av ny mark. Ett öppet sinne och lust till medskapande kännetecknar denna ensemble. Kvällen bjuder på flera uruppföranden och det äldsta verket har bara några år på nacken. Detta är en ensemble med tiden och världen framför sina fötter och som du absolut inte vill missa.

28 FEBRUARI kl 19:00, ATALANTE

TøYEN FIL OG KLAFFERI

 
 
 
 

19 MAJ kl 19:00, 24kmv, SOCKERBRUKET 16

ANDREA NEUMANN & BURKHARD BEINS

Eira B. Foss - violin / Hanne Rekdal - flöjter och fagott / Kristine Tjøgersen - klarinetter / 
Inga Grytås Byrkjeland - cello

 

Tøyen fil og klafferi är ett välkommet tillskott på den norska samtidsmusikscenen.

Kvartetten består av Eira B. Foss - violin, Hanne Rekdal - flöjter och fagott, Kristine Tjøgersen – klarinetter och Inga Grytås Byrkjeland-cello. Medlemmarna är alla aktiva inom nutida konstmusik i Oslo och Trondheim och i flertalet andra ensembler såsom Asamisimasa, Oslo Sinfonietta, Cikada, Ensemble neoN med flera. Ensemblen beställer regelbundet verk av framförallt norska men även utländska, inte sällan svenska, tonsättare. 2014 tillbringade de en tid på EMS där de arbetade med den Isländska tonsättaren Hafdís Bjarnadóttir vars musik de ger ut på skiva 2017.

Beställningsverken växer fram under tätt samarbete och ensemblen uppmanar gärna till experiment och brytande av ny mark. Ett öppet sinne och lust till medskapande kännetecknar denna ensemble. Kvällen bjuder på flera uruppföranden och det äldsta verket har bara några år på nacken. Detta är en ensemble med tiden och världen framför sina fötter och som du absolut inte vill missa.

TILLGÄNGLIGHET:

http://atalante.org/tillganglighet/

23 APRIL kl 16.00, HAGAKYRKAN

2 X SOLO

KLAS-HENRIK KLABBE HÖRNGREN skriver för och driver det prisade bandet Klabbes Bank som sedan starten 2003 släppt fem album. Han spelar i flera olika sammanhang och skrivit musik till teater, dans och film. K-H arbetar i en ljudvärld av akustiskt piano i kombination med synthar och samplingar. En första soloskiva planeras till slutet av året. 

CHRISTINE ABDELNOUR

föddes 1978 i Libanon men bor numera i Frankrike.
1997 väcktes hennes intresse för improvisationsmusik och med hjälp av altsaxofonen började hon experimentera med ljud på egen hand.

CHRISTINE ABDELNOUR har utvecklat en unik personlig röst och på ett helt akustiskt instrument frambringar hon ljud som ofta leder associationerna till den elektroakustiska musiken.
Genom oräkneliga kombinationer av andning, tystnad och akustiska förvrängningar skapas konkreta strukturer i hennes spel, som om ljuden var ett formbart material. Hon har utvecklat egna s.k. extended techniques för saxofon genom vilka komplexa ljudstrukturer växer fram, där saxofonens microtonala möjligheter och dess höga tonala register undersöks. Subtila tungtekniker, tonhöjdslösa andningar, framspottade morranden, bitande kvartstoner och djupa suckar ekar från saxofonens klockstycke. Musiken fokuserar på relationen mellan lyssnande och koncept rörande varseblivning, tid och rum - långt från ett entydigt narrativ. 

Christine är verksam som soloartist men turnerar även internationellt i samarbete med musiker så som Ryan Kernoa, Andy Moor, Magda Mayas, Pascal Battus, Andrea Neumann, Bonnie Jones, Raymond Strid och Sven- Ake Johansson. Hennes musik finns utgiven på över tio skivor och genom åren har hennes ljudkonst ingått i tvärestetiska projekt med bildkonst, dans, litteratur och poesi samt i genreöverskridande samarbeten med noise, elektronika, rock och frijazz.

Konserten möjliggörs genom samarbete med Kultur i Väst, VG-regionens och Konstnärsnämnden residensverksamhet. Christine Abdelnour är årets residensartist.

Läsa mer om residenset här!

TILLGÄNGLIGHET:

Handikappparkering finns och ingången på södra sidan av kyrkan är i markplan.

 

Andrea Neumann - inside-piano, mixerbord / Burkhard Beins - slagverk, cittra, objekt

 

De två kompositörerna/improvisatörerna har varit en integrerad del av Berlins livliga scen runt kollektivet Echtzeitmusik sedan mitten av 90-talet. De har arbetat tillsammans i en mängd grupper och projekt de senaste två decennierna, bl.a genom sin duo CD Lidingö och i Berlinbaserade "all-star" bandet Phosphor.  "...brain-bending sounds evoke images of places you've never been, roads never traveled, faces never seen. Ideas and notions flicker by as the two musicians concoct their metal machine music. 

The improvisations here are wonderfully otherworldy even as they're firmly rooted in what might be called the vernacular of industry. Very fine." Signal To Noise.

ANDREA NEUMANN har studerat piano vid Hochschule der Künste, Berlin. Har varit aktiv som musiker och kompositör främst inom fältet för samtida- och experimentell musik sedan 1995. Hon har varit en förgrundsgestalt i utvecklingen av scenen runt Echtzeitmusik i Berlin, inom så vitt skilda fält som noise, elektronika, samtida konstmusik, performance och ljudkonst. Andrea har gett konserter och gästat festivaler över hela Europa samt USA, Kanada, Mexiko, Argentina, Ryssland, Australien, Taiwan och Japan.

Om inget annat står angivet i evenemanget så är våra biljettpriser: 60kr - Medlemar / 100kr - Övriga

 

Bli Medlem - GRATIS ->