© 2018 Levande Musik // ADMIN INLOGG

LEVANDE MUSIK VERKAR

MED STÖD FRÅN:

KLANGBOTTEN - Stine Janvin Motland

9 SEPTEMBER kl 19.00, RÖDA STEN
KLANGBOTTEN
Lene Grenager, Stine Janvin Motland, Jennifer Torrence

LEVANDE MUSIK presenterar en helkväll på Röda Sten Konsthall. Lene Grenager gör en konsert som avslutar första etappen i det regionala projektet Klangbotten, Jennifer Torrence uruppför ett verk av Johan Jutterström, Stine Janvin Motland fejkar synth med sin fantastiska röst, Chris Porcarelli och Magnus Haglund framför en ljudessä, Elena Wolay spelar skivor och Marble Fauns uppträder i caféet som är öppet till 24.00 På en skärm kan man ta del av vad Klangbotten-projektet presenterar på Skövde och Borås Konstmuséer, på konstnärskollektivet Not Quite samt på Gerlesborgsskolan.

STINE JANVIN MOTLAND Berlinbaserade sångerskan Stine Janvin Motland, född i Stavanger, arbetar med experimentell musik, ljud och audiovisuella föreställningar. Genom en mångfald av projekt såsom live-radiospelet In Labour, den performativa installationen The Subjective Frequency Transduce , anpassade fältinspelningar i duon Native Instruments och som alter ego, Stine II, utforskar och utmanar hon de fysiska egenskaperna hos rösten, akustiken i de externa/interna omgivningarna och nya strategier för framföranden.Fake Synthetic Music är en anti-glorifiering av rösten, en teknisk övning och lek som utmanar uppfattningen av skillnaden mellan verkligt och falskt. Med en klar distans till intima och mänskliga aspekter av rösten, presenterar Motland en minimal och insisterande imitation av syntetiska sekvenser som inspirerats av tidig elektronisk musik.

LENE GRENAGER (1969) växte upp i Halden och studerade cello och komposition vid Norges Musikkhøgskole.Hon har arbetat professionellt sedan 1995 både som cellist och kompositör och har skrivit för ensembler som Oslo Filharmonien, Cikada, Bit 20, Trondheim Sinfonietta, Trondheim Symfoniorkester, Alpaca, Ensemble Zwischentöne och Duo Ego. Hon har haft porträttkonserter på Ultima och Borealis och har blivit framförd på festivaler som Huddersfield Contemporary Music Festival, Novembermusik, Sound of Stockholm, Ilios och Kalvfestivalen. Som cellist hon arbetar främst med improvisation, huvudsakligen i kvartetterna SPUNK och Lemur och i duo med Sofia Jernberg. Med dessa ensembler har hon spelat konserter i hela Europa och i USA.Grenager intresserar sig för notation och hur olika sätt att notera musik påverkar musikerna och det klingande resultatet. Hon samarbetar med konstnärer från olika traditioner, vilket har resulterat i att hon arbetar med både exakt noterade och grafiska partitur, elektronik och sampling.Hon har medverkat som producent, musiker och kompositör i ett flertal fonogram, bl a "Slåtter , slag och slark'', Affinis-suite", "Systema naturae" (nominerad till norsk Grammis i två kategorier, 2013) och "Smilodon", "Khipukamayuq" och "Works for bass".

JENNIFER TORRANCE

Jennifer Torrence är utbildad som slagverkare vid Oberlin Conservatory, Guildhall School of Music and Drama och University of California. Hon genomför sedan 2016 ett konstnärligt forskningsprojekt vid det norska stipendiatprogrammet för konstnärlig forskning.

JOHAN JUTTERSTRÖM är utbildad inom jazz och improvisations -musik vid KMH, CNSMDP och HSM. Sedan 2016 genomför han ett konstnärligt forskningsprojekt vid det norska stipendiatprogrammet för konstnärlig forskning.

CHRIS PORCARELLI arbetar med interaktiva sociala platser. Miljöerna och objekten tar form genom att han väver samman idéer om social dynamik, rörelse, ljud och skulpturala former. Hans installationer erbjuder tid och rum för kreativa interaktioner och ger verktyg att utforska hur man lyssnar och ser på omvärlden.

MAGNUS HAGLUND är författare, kritiker och musiker. Han har tidigare publicerat böckerna Den nakna staden, Åke Hodell och Musikens frihet och begränsning och är sedan mitten av 1990-talet musikkritiker i Göteborgs-Posten.

ISAK ELDH arbetar med konst och musik i en rad olika sammanhang och konstellationer. Bilder och ljud som flyter samman, hembyggda maskiner och utforskandet av olika material är återkommande inslag i Isaks verk.

ELENA WOLAY är en skivmogul av högsta rang och har nog rotat i de flesta skivbackar söder om Kiruna. Jazz är hennes gud, punk är hennes satan, kraut är hennes bästa vän och elektroniskt någonting mitt emellan. På sidan om vinylmissbruket driver hon klubben, fanzinet och skivetiketten Jazz Är Farligt. Hennes dj-set förändrar våra öron och bänder dem ur plats och påminner oss om att musik kan vara farlig, ful och helt sinnessjukt underbar.

TILLGÄNGLIGHET:

http://www.rodasten.com/index.php/sv/besoek/tillgaenglighet

19 OKTOBER kl 19.00, TEATER CINNOBER
GHOST INSIDE GHOST

My Hellgren - cello / Åsa Nordgren - sopran / Anna Svensdotter - flöjt / Sara Sjödahl -  preparerat piano och dragspel

Tonsättaren Anna Eriksson från Göteborg är aktuell med sin andra skiva med nyskriven kammarmusik. Titelspåret ”Ghost Inside Ghost” har gett namn åt både skivan och ensemblen som består av musiker från Göteborg, profilerade inom nutida och experimentell konstmusik. Skivan är utgiven på gävlebolaget Lamour Records, som vanligtvis specialiserar sig på klubbmusik.

 

På den nya skivan har Anna Eriksson (f 1963) samlat några av sina tidigare beställningsverk och bearbetat dem för fyra musiker som hon samarbetat mycket med under åren. Ensemblen, med samma namn som skivan, består av My Hellgren, cello, Åsa Nordgren, sopran, Anna Svensdotter, flöjt och Sara Sjödahl, preparerat piano och dragspel.

Sviten ”Ghost Inside Ghost” har hämtat inspiration från några takter ur Beethovens pianotrio i D dur, den så kallade”Spöktrion”. De olika satserna är tänkta att spelas inuti Beethovens verk, men kan också stå för sig själv. Stycket ”Elementarpartiklarna” ingick i konsertinstallationen ”Mellan Mikro och makro” , med text som återger universums minsta beståndsdelar. ”Ping and Pong” skrevs ursprungligen för piano och sopranblockflöjt, med pingpongbollar som klangligt uttryck. ”Cirrus stratus” ingick i det sceniska verket ”En flyvärdinnas sånger” där texten består av latinska ord på molnformationer. I verket ”Sutra”, som beställdes av renässansensemblen Serikon ,har en textrad från den buddhistiska Diamantsutran bearbetats och malts ner.

– Det finns ett rotsystem av förgreningar mellan de olika verken, säger Anna Eriksson, även om de på ytan kan låta väldigt olika. Några takter eller idéer hänger alltid kvar från ett stycke in i ett annat. Jag brukar göra jämförelsen med min farmors kokkonst: hon gjorde middag av gårdagens rester, som i sin tur var gjort på resterna från dagen innan.

Anna Eriksson har skrivit beställningsverk för en mängd olika ensembler och solister och musiken har framförts både i Sverige och utomlands. Verk för sinfonietta, blåsorkester, slagverk, gitarr och kör samsas med musikteater och ljudkonst. Porträttskivan ”Moose imitating moss” (C-Y Records) med musik för cello och gitarr kom ut 2009 och 2012 mottog hon Carin Malmlöf Forsslings tonsättarpris.

 

Pressröster:

”Tonsättaren Anna Eriksson har ofta attraherats av kopplingar mellan den ljudande musiken och den konkreta eller rent språkliga världen. Och där hittat de kreativa gränszoner där de kan förgrena sig in i varandra.” Martin Nyström, DN, 150115

 

"Den Göteborgsbaserade tonsättaren Anna Eriksson har en förmåga att få de mest oansenliga klanger att öppna sig och bli hänförande." Magnus Haglund, GP, 071009.

TILLGÄNGLIGHET:

Cinnober Teater ligger på markplan. Dörrbredd 110 cm. Toaletterna är små och ligger en trappa ner, men tillgång till stor toalett på markplan kan ordnas om vi får veta i förhand. 

 
 

22 OKTOBER kl 19.00, STORA TEATERN

GOTHENBURG SOUNDS

ERIK BÜNGER + MARINA CYRINO / MERJE KÄGU / MADELEINE JONSSON GILLE TRIO

THE GIRL WHO NEVER WAS 2008 återfinner en amerikansk forskare de bortglömda spåren av den första inspelade rösten någonsin: den 148 år gamla rösten hos en liten flicka som sjunger den franska vaggvisan ‘Au Clair de la Lune’. Ett år senare experimenterar en annan forskare med uppspelningshastigheten och lyckas bevisa att fragmentet i själva verket innehåller rösten hos en fullvuxen man. I den franska versionen av Stanley Kubricks ’2001 A Space Odyssey’sjunger den artificiella intelligensen HAL exakt samma vaggvisa när han tar sina sista andetag. Hans röst genomgår också precis samma förvandling som rösten hos den icke-existerande flickan; en anspänd, pockande röst saktas gradvis ner till ett lågt, sömnigt och harmlöst mummel. Erik Büngers senaste lecture performance tar oss på en vindlande färd genom historien. En historia där ett barns röst ekar framåt och bakåt i tiden, ändrar historien retroaktivt och förvandlar nuet från en plats i det förgångna. Ju mer vi försöker stänga henne ute, desto ihärdigare blir hennes sång.

MARINA CYRINO / MERJE KÄGU / MADELEINE JONSSON GILLE Programmet inkluderar Wendy (2016) skrivet av flöjtisten Molly Påhlsson, ett solostycke för flöjt med fokus på flöjtistens röst. Casss...andra (2015) av Mansoor Housseini, komponerad i samarbete med Marina, undersöker en fragmentisering av instrumentet i kombination med teatrala inslag genom att instrumentalisten placeras bakom en låda. 
Marina presenterar dessutom sin egen komposition: she who only drinks coffee (2016), ett grafiskt noterat stycke tillägnat Merje Kägu för trio med elgitarr och röst. Nesta terra sem vaga-lumes / Land without fireflies (2016) är ett stycke för flöjt, flaskor, ballonger och små lampor. Urutau, mãe da lua / Urutau, mother of the moon (2016), ett stycke för flöjt och objekt, en lek med den brasilianska sagan om nattfågeln Urutau. Madeleine Jonsson Gille kommer även att framföra ett av sina egna solostycken för röst.

ERIK BÛNGER är en svensk konstnär som bor i Berlin och vars arbeten grundar sig på en omfattande utforskning av språk, teknologi och den mänskliga rösten. Hans performance-verk och videos har visats över hela världen på platser såsom Curitiba-biennialen i Brasilien, Centre Pompidou i Paris, KW Institute for Contemporary Art i Berlin, Moderna Museet i Stockholm, The Wellcome Collection in London, Rotterdam Film Festival och The Lincoln Center in New York.

MARINA CYRINO (Brazil) explores the flute playing through a diversity of interactions with light, movement, theatrical elements and objects. Moving between interpretation, composition and improvisation, Marina invites Merje Kägu (electric guitar) and Madeleine Jonsson Gille (voice).

MERJE KÄGU is Estonian guitarist and composer, currently residing in Gothenburg, Sweden. She studied jazz guitar at the Estonian Academy of Music and graduated the master program in improvisation at the Gothenburg Academy of Music and Drama. She has appeared with her original music and collaborated with inspiring musicians in Sweden, Denmark, Norway, Finland, Scotland etc. "Playing music is something that attracts my attention and curiosity. I feel that inspires me. I like to unite compositions and improvisational bridge in between and create a dialogue that is intimate, personal and storytelling. Where words fail, music speaks. Musical truth is something dynamic.”

MADELEINE JONSSON GILLE (1991) is a Swedish vocalist, composer and curator. Currently residing in Gothenburg, Sweden. She has released five albums with her own music. At the moment she is doing her bachelor in Composition: Instrumental Music at The Academy of Music & Drama in Gothenburg. Fighting for a equal rights in the music scene is something that lies close to her heart. Madeleine is the head of UNM Sweden(Young Nordic Music) and board member of Konstmusiksystrar, two organisations that stand up for young composers in Sweden. 

TILLGÄNGLIGHET:

http://storateatern.se/sv/om- stora-teatern/tillganglighet/

 

AKT 1  - Tonsättarporträtt av MARTIN SKAFTE

Tonsättaren Martin Skafte fann musiken genom den stora pianolitteraturen. Först genom ett antal mångbottnade läsningar av Chopins preludier och slutligen då här, på denna konsert, genom dialoger – komplexa sådana – med Debussys pianoskatt. Dialogen är måhända många gånger metafysisk, men att lyssna till dessa verk är ändå att plötsligt befinna sig i två tidsrum. Det ena, ett tidigt 1900-tal där Proust skymtar förbi på en uteservering, det andra, ett tidigt 2000- tal med en känsla av en hög platå och en intensivt borrande blick mot en skimrande horisont. Levande Musik är stolta över att äntligen få presentera denna Göteborgstonsättares pianomusik i en porträttkonsert!

AKT 2 - CHRISTIAN SMITH - slagverk

Mani.Gonxha (Sverigepremiär) - Pierlugi Billone / on forgetting (Uruppförande) - Cindy Giron /
Glafsered - Jürg Frey

 

Tonsättarna Pierluigi Billone och Jürg Frey är idag centrala gestalter på de stora festivalerna världen över. Likväl har båda något mytologiskt över sig, en viss hemlighet som kanske snarast kommer sig ur deras egensinniga musik. Billone där kropp och klang paras med arkaiskt rituella dimensioner. Mani. Gonxha är ett verk där enbart två tibetanska ”singing bowls” används. Dess implicita rituella användning förvandlas i musikerns händer (Mani) genom en myriad av anslag till en, sammansatt klangkropp.

 

I Freys musik får Cage 4’33” sägas utgöra referensen; musik där tystnad och klang är i fokus. Musiken laborerar ofta i gränsområdet mellan konsertmusik och ljudkonst. I Glafsered möter vi två ljudkällor, crotales och stenar. Båda försiktigt trakterade. I inspelningen från uruppförandet som faktiskt skedde i Borås i Björn Nilssons händer 2003 hörs tydligt ett strömt vattendrag. Det tonhöjdlösa perkussiva från stenarna, det skimrande klocklika i crotales blandas ljuvt och esoteriskt med vattnets forsande brus.

 

Smith bjuder även på ett uruppförande, on forgetting, av den numera Haag-baserade (men i grunden Amerikanska) tonsättaren Cindy Giron. En tonsättare som trots sina unga år (f. 1987) redan etablerat sig med en stark röst. Genom en musik där ledord som tystnad, rum och rörelse spelar samman i ofta långa, klangliga förlopp där förkärleken för perkussiva, men ändå spröda harmoniska ljud är påfallande.

TILLGÄNGLIGHET:

Handikappparkering finns och ingången på södra sidan av kyrkan är i markplan.

17 SEPTEMBER kl 14:00, HAGAKYRKAN

JONAS OLSSON + CHRISTIAN SMITH

 
 
 
 

3 DECEMBER kl 19:00, SJÖMANSKYRKAN

VERTIXE SONORA

Clara Saleiro - flute / Pablo Coello - saxophone / Ailsa Lewin - cello /
Carlos Méndez - double bass / David Durán - piano / Diego Ventoso - percussion

 

VERTIXE SONORA ENSEMBLE grundandes 2010 i Galicien, Spanien. Som en av dom ledande grupperna för ny musik i Spanien har dom uruppfört över 150 nya verk skrivna speciellt för ensemblen. Dom driver ett flertal projekt så som konsertserien ”Music and Art Sound Correspondences” och son[UT]opias samt festivalen vertixeVIGO Festival.​

 

Den spanska ensemblen spelar verk av svenska och spanska tonsättare.

Länk: http://vertixesonora.net/

 

7 DECEMBER kl 18:00, KONSTHALLEN

POINT / WAVE

Seth Josel framför Catherine Lambs stycke point / wave för stålsträngad gitarr och

"miljöbetingade ackordscykler" genom realtidsuppspelningar och moduleringar av miljöljud utanför Konsthallen.

CATHERINE LAMBS (född 1982, Olympia, Wa, U.S.), kompositioner undersöker hur ett elementärt tonmaterial interagerar med ögonblickets variationer av skuggor och varelser i ett rum. Hon har studerat och komponerat sedan unga år. En uppväxt präglad av resande gav Catherine flera olika ingångar till musik och skiljda ljudvärldar. .  Hon studerade (experimentell) komposition vid California Institute of the Arts (2004-2006) för James Tenney och Michael Pisaro, som båda kommit att influera henne starkt. Här började hon även intressera sig för ren intonation och har sedan dess skrivit ett flertal ensemblestycken med utgångspunkt från det.

SETH JOSEL Seth Josel är en av sin generations ledande instrumentala pionjärer. Efter erhållen kandidatexamen i musik vid Manhattan School of Music antogs han vid Yale University där han såväl fick sin mastersexamen i musik samt doktorerade. Han studerade för Manuel Barrueco och Eliot Fisk. Som solist eller del av en större ensembel har han varit involverad i uruppföranden av över hundra kompositioner. Han har samarbetat och varit i konsultation med kompositörer som Mauricio Kagel, Helmut Lachenmann, Tristan Murail och James Tenney. Samtidigt har han arbetat hängivet med flera av samtidens ledande unga kompositörer, så som Peter Ablinger, Richard Barrett och Chaya Czernowin. Han har konserterat i hela Europa så väl som i USA, Kanada, Israel och Japan och gjort gästspelhos flera framstående orkestrar och ensembler, bl.a the New York Philharmonic, the BBC Symphony Orchestra, the Southwest German Radio Orchestra, La Monnaie och Schönberg/ASKO Ensemble of Amsterdam.

TILLGÄNGLIGHET

För att undvika trappan upp till Konsthallens entré finns en hiss från Göteborgs Konstmuseums entré.

Läs mer på http://www.konsthallen. goteborg.se/besok/ tillganglighet/

På luciadagens afton strålar slagverkaren Henrik Olsson samman med den grekiska cittraspelaren Dimitra Lazaridou Chatzigoga i en fritt improviserad duokonsert på Folk på Järntorget. De två har spelat ihop i större konstellationer flera gånger tidigare i bl.a Berlin, London, Aten och turnerat i Sverige med kvartetten Otium tillsammans med Axel Dörner och Angharad Davies, men möts nu för första gången som en renodlad duo. Uttrycket pendlar mellan skört, sångbart och ett obevekligt rytmiskt pulserande.

Dimitra sätter cittrans strängar i självsvängning genom elektromagnetiska E­bows. Strängarna prepareras därefter bl.a. med klockor och metallstavar som sätts i rörelse och i sin tur bygger upp lager av rytmiska celler. Henriks musikaliska uttryck rör sig fritt mellan komposition, improvisation, koncept och metod, blandande akustiska ljud med elektroniska.

 

Med hjälp av kontaktmikrofoner lyfts de ohörbara ljuden fram och ger nya oväntade infallsvinklar på trä, metall, plast och friktion. Dynamiskt, klangligt och nyfiket!

HENRIK OLSSON  Född 1975 i byn Kyrkhult, en industriort i södra Sverige. Studerade klassiskt slagverk samt fri improvisation och erhöll sin MFA vid Göteborgs Musikhögskola 2001. Har sedan dess gett ut ett tjugotal skivor på Monotype Rec, Another Timbre, Häpna, Kning Disk m.fl samt turnerat i Europa, Ryssland, USA och Japan i samarbete med artister så som Toshimaru Nakamura, Andrea Neumann, Ko Ishikawa, Angharad Davies, Axel Dörner, Dimitra Lazaridou Chatzigoga, Daichi Yoshikawa, Mark Wastell, Rhodri Davies, Keith Rowe, Laura Naukkarinen, Tetuzi Akiyama och Tisha Mukarji.

DIMITRA LAZARIDOU CHATZIGOGA (född 1981, Thessaloniki, Grekland) är numera baserad i London där hon arbetar som musiker och språkvetare. Sedan 2006 har hon varit aktiv inom den experimentella improvisationsscenen. Med utgångspunkt från stränginstrumentet cittra utforskar hon nya infallsvinklar på det improvisatoriska samspelet och experimentella tekniker genom ebows och objekt.

TILLGÄNGLIGHET:

http://www.folkteatern.se/ tillganglighet

13 DECEMBER kl 20:00, FOLK

LUCIAKONSERT

DIMITRA LAZARIDOU CHATZIGOGA / HENRIK OLSSON DUO

Om inget annat står angivet i evenemanget så är våra biljettpriser: 60kr - Medlemar / 100kr - Övriga

 

Bli Medlem - GRATIS ->

Monica Danielsson - sång / Per Sjögren - slagverk / Tony Blomdahl - elektronik /
Benedikte Esperi - dans

 

I samarbete med tonsättarna Jenny Hettne och Tony Blomdahl bjuder DUO EGO på en konsert som beskriver, tolkar och ger nya perspektiv på historiskt banbrytande verk. Ikoniska Gesang der Jünglinge för högtalare av Karlheinz Stockhausen och Ryoanji av John Cages vävs i en timslång konsert samman med nykomponerad musik som kommenterar, tolkar och har inspirerats av de klassiska verken. Speciellt för denna version av konserten är att i stycket Ryoanji medverkar också dansaren Benedikte Esperi med en fri tolkning av verket.

Duo Ego bildades 2001 av sångerskan MONICA DANIELSON och slagverkaren PER SJÖGREN . Duon har konserterat i bl a USA, Litauen, Ryssland och Ukraina och har stöd av Statens kulturråd. De har tilldelats Föreningen Svenska Tonsättares Intrepretpris samt Malmlöf-Forsslings Artistpris av Kungliga Musikaliska Akademien.

TILLGÄNGLIGHET:

Handikappparkering finns och ingången på södra sidan av kyrkan är i markplan.

24 NOVEMBER kl 19:00, HAGAKYRKAN

DUO EGO