top of page

22/10 ERIK BÛNGER

 Stora Teatern, Kungsparken 1

The Girl Who Never Was

​

​

2008 återfinner en amerikansk forskare de bortglömda spåren av den första inspelade rösten någonsin: den 148 år gamla rösten hos en liten flicka som sjunger den franska vaggvisan ‘Au Clair de la Lune’. Ett år senare experimenterar en annan forskare med uppspelningshastigheten och lyckas bevisa att fragmentet i själva verket innehåller rösten hos en fullvuxen man. I den franska versionen av Stanley Kubricks ’2001 A Space Odyssey’sjunger den artificiella intelligensen HAL exakt samma vaggvisa när han tar sina sista andetag. Hans röst genomgår också precis samma förvandling som rösten hos den icke-existerande flickan; en anspänd, pockande röst saktas gradvis ner till ett lågt, sömnigt och harmlöst mummel. Erik Büngers senaste lecture performance tar oss på en vindlande färd genom historien. En historia där ett barns röst ekar framåt och bakåt i tiden, ändrar historien retroaktivt och förvandlar nuet från en plats i det förgångna. Ju mer vi försöker stänga henne ute, desto ihärdigare blir hennes sång. .

Erik Bûnger

OM ERIK BÛNGER

Erik Bünger är en svensk konstnär som bor i Berlin och vars arbeten grundar sig på en omfattande utforskning av språk, teknologi och den mänskliga rösten. Hans performance-verk och videos har visats över hela världen på platser såsom Curitiba-biennialen i Brasilien, Centre Pompidou i Paris, KW Institute for Contemporary Art i Berlin, Moderna Museet i Stockholm, The Wellcome Collection in London, Rotterdam Film Festival och The Lincoln Center in New York.

22/10 kl 21.00

Marina Cyrino/Merje Kägu/

Madeleine Jonsson Gille

Programmet inkluderar Wendy (2016) skrivet av flöjtisten Molly Påhlsson, ett solostycke för flöjt med fokus på flöjtistens röst. Casss...andra (2015) av Mansoor Housseini, komponerad i samarbete med Marina, undersöker en fragmentisering av instrumentet i kombination med teatrala inslag genom att instrumentalisten placeras bakom en låda. Marina presenterar dessutom sin egen komposition: she who only drinks coffee (2016), ett grafiskt noterat stycke tillägnat Merje Kägu för trio med elgitarr och röst. Nesta terra sem vaga-lumes / Land without fireflies (2016) är ett stycke för flöjt, flaskor, ballonger och små lampor. Urutau, mãe da lua / Urutau, mother of the moon (2016), ett stycke för flöjt och objekt, en lek med den brasilianska sagan om nattfågeln Urutau. Madeleine Jonsson Gille kommer även att framföra ett av sina egna solostycken för röst .

Marina Cyrino - flöjt

Merje Kägu - gitarr

Madeleine Jonsson Gille - röst

OM MARINA CYRINO

​

Marina Cyrino (Brazil) explores the flute playing through a diversity of interactions with light, movement, theatrical elements and objects. Moving between interpretation, composition and improvisation, Marina invites Merje Kägu (electric guitar) and Madeleine Jonsson Gille (voice).

OM MADELEINE JONSSON GILLE

Merje Kägu is Estonian guitarist and composer, currently residing in Gothenburg, Sweden. She studied jazz guitar at the Estonian Academy of Music and graduated the master program in improvisation at the Gothenburg Academy of Music and Drama. She has appeared with her original music and collaborated with inspiring musicians in Sweden, Denmark, Norway, Finland, Scotland etc. "Playing music is something that attracts my attention and curiosity. I feel that inspires me. I like to unite compositions and improvisational bridge in between and create a dialogue that is intimate, personal and storytelling. Where words fail, music speaks. Musical truth is something dynamic.”

OM MERJE KÄGU

Madeleine Jonsson Gille (1991) is a Swedish vocalist, composer and curator. Currently residing in Gothenburg, Sweden. She has released five albums with her own music. At the moment she is doing her bachelor in Composition: Instrumental Music at The Academy of Music & Drama in Gothenburg. Fighting for a equal rights in the music scene is something that lies close to her heart. Madeleine is the head of UNM Sweden(Young Nordic Music) and board member of Konstmusiksystrar, two organisations that stand up for young composers in Sweden. 

Tillgänglighet på Stora Teatern:

​

  • Rullstolsplatser finns på rader 9,10 och 11 på parkett. Vid konsert ska rullstolsburna ha med sig en ledsagare (biljetten är gratis).

  • Rullstolsramp/hiss finns från vestibulen till parkettvåning.

  • Hiss finns från vestibulen till Kristallfoajén och första balkong. (denna lösning är bra för de med nedsatt rörelseförmåga).

  • För besökare med nedsatt syn rekommenderas platser på parkett från rad 5.

  • Handikapptoalett nås med hiss från vestibulen och Kristallfoajén.

  • Vi tar emot ledarhundar. Man måste dock boka särskild ansvisad plats. Boka direkt via biljettkontoret: 031-3683299 eller via mejl biljett@storateatern.se

  • Mer info!

bottom of page