​
13-15 NOVEMBER, Röda Sten Konsthall, 1 Röda Sten
MINIFESTIVAL RÖDA STEN
Levande musik i samarbete med Röda Sten presenterar tre konceptuella ljudverk som rör sig i gränslandet mellan performance och ljudkonst.
Röda Stens Konsthall i kombination med verkens utformning möjliggör att besökare kan röra sig i rummet, omslutna av verken, med distans till andra lyssnare. I samarbete med Röda Stens restaurang tar vi fram ett koncept för förtäring i Konsthallen inom ramen för de rekommendationer som gäller från FHM.
Läs mer ...
​
----------------------------------------------------
​
​
​
​
19/10 Ghost Inside Ghost
19.00, Teater Cinnober Masthuggsterrassen 3
RELEASEKONSERT
Tonsättaren Anna Eriksson från Göteborg är aktuell med sin andra skiva med nyskriven kammarmusik. Titelspåret ”Ghost Inside Ghost” har gett namn åt både skivan och ensemblen som består av musiker från Göteborg, profilerade inom nutida och experimentell konstmusik. Skivan är utgiven på gävlebolaget Lamour Records, som vanligtvis specialiserar sig på klubbmusik.
På den nya skivan har Anna Eriksson (f 1963) samlat några av sina tidigare beställningsverk och bearbetat dem för fyra musiker som hon samarbetat mycket med under åren. Ensemblen, med samma namn som skivan, består av My Hellgren, cello, Åsa Nordgren, sopran, Anna Svensdotter, flöjt och Sara Sjödahl, preparerat piano och dragspel.
Sviten ”Ghost Inside Ghost” har hämtat inspiration från några takter ur Beethovens pianotrio i D dur, den så kallade”Spöktrion”. De olika satserna är tänkta att spelas inuti Beethovens verk, men kan också stå för sig själv. Stycket ”Elementarpartiklarna” ingick i konsertinstallationen ”Mellan Mikro och makro” , med text som återger universums minsta beståndsdelar. ”Ping and Pong” skrevs ursprungligen för piano och sopranblockflöjt, med pingpongbollar som klangligt uttryck. ”Cirrus stratus” ingick i det sceniska verket ”En flyvärdinnas sånger” där texten består av latinska ord på molnformationer. I verket ”Sutra”, som beställdes av renässansensemblen Serikon ,har en textrad från den buddhistiska Diamantsutran bearbetats och malts ner.
– Det finns ett rotsystem av förgreningar mellan de olika verken, säger Anna Eriksson, även om de på ytan kan låta väldigt olika. Några takter eller idéer hänger alltid kvar från ett stycke in i ett annat. Jag brukar göra jämförelsen med min farmors kokkonst: hon gjorde middag av gårdagens rester, som i sin tur var gjort på resterna från dagen innan.
Anna Eriksson har skrivit beställningsverk för en mängd olika ensembler och solister och musiken har framförts både i Sverige och utomlands. Verk för sinfonietta, blåsorkester, slagverk, gitarr och kör samsas med musikteater och ljudkonst. Porträttskivan ”Moose imitating moss” (C-Y Records) med musik för cello och gitarr kom ut 2009 och 2012 mottog hon Carin Malmlöf Forsslings tonsättarpris.
Pressröster:
”Tonsättaren Anna Eriksson har ofta attraherats av kopplingar mellan den ljudande musiken och den konkreta eller rent språkliga världen. Och där hittat de kreativa gränszoner där de kan förgrena sig in i varandra.” Martin Nyström, DN, 150115
"Den Göteborgsbaserade tonsättaren Anna Eriksson har en förmåga att få de mest oansenliga klanger att öppna sig och bli hänförande." Magnus Haglund, GP, 071009.
My Hellgren - cello
Åsa Nordgren - sopran
Anna Svensdotter - flöjt
Sara Sjödahl - preparerat piano och dragspel.
OM GHOST INSIDE GHOST
​
Anna Eriksson (född 1963) är tonsättare och ljudkonstnär bosatt i Göteborg. Hon har skrivit beställningsverk för en mängd olika ensembler och solister och musiken har framförts både i Sverige och utomlands. Porträttskivan ”Moose imitating moss” med musik för cello och gitarr kom ut 2009 och 2012 mottog hon Carin Malmlöf Forsslings tonsättarpris. Studier i komposition för bl a Sven-David Sandström (Gotlands Tonsättarskola) och Ole Lützow-Holm (Kompositionsprogrammet, HSM vid Göteborgs universitet).
​
Anna Svensdotter, flöjt, är en sedan länge etablerad och välrenommerad musiker med fokus på nutida musik och improvisation. Hon återfinns i flera olika ensembler som regelbundet kan höras på scenerna i Sverige och Europa, t.ex flöjtkvartetten 40f, improvisationstrion Ek/Janson/Svensdotter, och experimentella kvartetten Parkour där hon spelar tillsammans med Sten Sandell (röst och orgelportativ), Jörgen Pettersson (sax), och My Eklund (blockflöjt), I mars 2013 släpptes solo-cd:n ”Alpha Waves” med musik för flöjt och elektronik, av svenska tonsättare, där flertalet av verken är skrivna direkt för och i samarbete med Anna. Skivan nominerades till priset ”Nutida Sound” för 2013 års mest intressanta skivproduktioner inom klassiskt/experimentell musik.
​
Sara Sjödahl pianist är utbildad på musikhögskolorna i Malmö och Göteborg. Hon är medlem i pianokvartetten Ensemble Makadam som arbetar med olika samtida tonsättare, nu senast med Ann Rosén från Syntjuntan. Kvartetten arbetar även med improvisation med bl.a. utgångspunkt i klassiska verk. Sara är även medlem i kabarégruppen Tappra mödrars kapell. där hon presenteras som "klassisk pianist med dragning åt det lössläppta spelet, som har slagit an tangenterna på både finkulturens konserthus och suspekta syltor."
​
My Hellgren arbetar som cellist i många olika sammanhang. Hon är mest aktiv inom den nutida konstmusiken och är medlem i ensemblerna Mimitabu och Curious Chamber Players samt i text/ljud trion MonoMono.Ibland jobbar hon även med andra ensembler och vikarierar i symfoniorkestrar, t.ex. Göteborgs Symfoniker. My är utbildad på Det Kongelige Danske Musikonservatorium i Köpenhamn (1998-2003) samt på HSM i Göteborg.
​
Åsa Nordgren, sopran med Operaexamen från Teaterhögskolan i Göteborg. Sjunger vid olika teatrar, operahus och konserthus i Norden och Baltikum. Bland rollerna finns bland annat Lucia i Lucia di Lammermoor och Carlotta i Phantom of the Opera. Hon samarbetar med tonsättare av nutida musik och spelar i flertalet konstellationer såsom Göteborgs Opera Duo och ensemblen Ghost Inside Ghost. Närmast på spelschemat är bland annat en turné i Litauen med operan Confessions med Spatial Opera Company.